Kokosnoot olie onzin of niet?

Kokos olie onzin of niet?

Gezond verzadigd vet, bestaat dat?

Als u niet zeker bent over de beste manier om gezond te koken, zal dit bericht u inspireren. Kokosolie is een geweldig alternatief voor de bereiding van vele gerechten.

Gebruikt u één van deze vetten voor het koken?

1) Zaadolie
2) Boter
3) Olijfolie

Waarom kokosolie?

Lees dan vooral verder om erachter te komen waarom deze vetten een ongezonde keuze zijn, en waarom kokosolie een prima en gezond alternatief is.

Zaadolie

Deze olie heeft twee problemen. Het eerste probleem is dat zaadolie een overmatige hoeveelheid omega-6 bevat, dit gaat ten koste van de werking van omega-3. De beschermende werking van de omega-3-vetten vermindert hierdoor aanzienlijk. Het probleem is dus niet het verkrijgen van voldoende essentiële vetzuren, maar het vinden van een juiste verhouding tussen omega-6 en omega-3. Volgens studies hoort deze verhouding 3:1 te zijn. We moeten dus niet alleen een voorraad van omega-3-vetten opbouwen, maar ook de hoeveelheid omega-6 verminderen!

Omega-6 kreeg ooit een goede naam door het ontstekingsremmende effect, maar een overschot van deze vetzuren veroorzaakt precies het tegenovergestelde. Gevolgen van te veel omega-6 kunnen zijn: een verhoging van het LDL-cholesterol (slecht cholesterol), ontstekingen en een verhoogd risico op zowel hart- en vaatziekten als op sommige vormen van kanker.

Het tweede probleem is dat deze oliën grotendeels gevormd worden door meervoudig onverzadigde vetzuren, die zeer slecht bestand zijn tegen koken. Dit betekent dat hun chemische structuur verandert wanneer ze enkele minuten blootstaan aan voldoende lage temperaturen. Dit kan leiden tot de vorming van giftige stoffen, die naast het genereren van vrije radicalen (agressieve stoffen die schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsels) ook een kankerverwekkend effect kunnen hebben.

Boter

De ‘klassieke’ boter heeft twee problemen. Ten eerste is het net als zaadolie heel gevoelig voor temperatuur; niet vanwege het vet, maar door het water dat deze vetsoort bevat. Ten tweede bevat boter verzadigd vet van het ergste soort, die het hormonale evenwicht dat honger en verzadiging regelt kan verstoren en tevens het slechte LDL-cholesterol kan verhogen.

Ghee

, oftewel geklaarde boter, lost het eerste probleem op omdat het voor 100% uit vet bestaat. Van het tweede probleem ondervindt ghee echter net zoveel last, omdat ook geklaarde boter uit slechte verzadigde vetten bestaat.

Olijfolie

Olijfolie bevat veel omega-6, de verhouding met omega-3 is ongeveer 9:1. Andere oliën kunnen soms wel een verhouding van meer dan 70:1 bereiken!

De beste olie om mee te koken die geschikt is voor bijna elke gerecht, is koud gepreste olijfolie extra vergine. Deze olie is goed bestand tegen middelwarme temperaturen tijdens het koken, omdat het voornamelijk uit onverzadigde vetten bestaat. Indien olijfolie boven de bepaalde maximum temperatuur van 200° Celcius wordt verwarmd, begint de olie door verbanding te roken en wordt acroleïne gevormd. Een toxische stof die schade toe kan brenger aan de lever.

Kokosvet

Kokosnootboter is uitstekend bestand tegen hitte, omdat het voor 90% uit verzadigd vet bestaat. “Maar wordt er niet gezegd dat verzadigde vetten slecht zijn?” Een logische vraag, met wellicht een verrassend antwoord. De gedachte dat onverzadigde vetten goed zijn en verzadigde vetten ongezond, klopt namelijk niet. Zo zijn er genoeg slechte onverzadigde vetten, zoals het eerder besproken overschot aan omega-6, geraffineerde plantaardige oliën, etc.

En terwijl kaas een voorbeeld is van een product met slechte verzadigde vetten, zijn de verzadigde vetten in kokosboter zeer gezond. Dit blijkt ook uit de meest recente wetenschappelijke studies  en voeding onderzoek

Bron: Vinci la stanchezza fisica

Mijn keuze

Ik persoonlijk heb besloten om thuis niet te bakken of te frituren. Ik ben overtuigd dat te veel bakken en frituren de gezondheid schaadt op lange termijn, ook als het gebeurt met het beste vet. Om de kinderen blij te maken heb ik een Airfryer pan van Philips gekocht. Hiermee kunt u heerlijke verse en gezonde frietjes maken (slechts 1 lepeltje virgin olijfolie voor 1 kg verse biologische aardappelen). Heerlijk, krokant en gezond! Met deze pan kunt u ook andere lekkere gerechten bereiden.

In mijn keuken kook ik veel slowfood en gestoomde groenten en aardappelen. Probeert u het zelf en u zult zich gezonder en mooier gaan voelen en worden!

Kokosolie en cosmetica

Haar

Kokosolie is een grote bron van natuurlijke voeding voor gezond haar. Het ondersteunt de gezonde groei van het haar en helpt tegen hoofdroos.

Huid

Wist u dat u oogmake-up mooi kunt verwijderen met kokosolie? Ook waterproof mascara wordt met deze olie goed verwijderd.

Als u een heel droge lichaamshuid heeft, kunt u deze olie (biologisch en virgin) gebruiken om de huid in te vetten en te voeden. Er wordt gezegd dat deze olie ook heel goed werkt tegen striae. Ik zou kokosolie niet snel op mijn gezicht smeren, omdat deze olie comedogeen werkt. Dit betekent dat het poriën verstopt en mee-eters en puistjes bevordert. Wel is deze olie/dit vet goed verzorgend en voedend voor de droge huid rond de ogen.